Jeżeli bank, w którym posiadasz konto, pewnie od dłuższego czasu nie podniósł Ci ciśnienia, to możesz jako pierwszy rzucić kamień. Nie spotkałem chyba ani jednej osoby, która by z pełną świadomością i przekonaniem stwierdziła, że posiada świetne konto w niezawodnym banku. Pamiętaj, że tak jak nie jesteś przywiązany na całe życie do jednego samochodu czy mieszkania, tak i bank możesz zmienić na odpowiadający Ci najbardziej.

Dlaczego klienci zmieniają bank na inny?

Powodów może być wiele. Każdy z nas jest inny i ma inny oczekiwania od podmiotu, który dba o jego pieniądze. Postaram się jednak pokazać Ci najczęstsze powody, dla których ktoś zmienia bank, często taki, w którym trzymał pieniądze od lat, na inny.

  1. Podniesienie opłat – To chyba najczęściej spotykany powód niezadowolenia i zamykania kont. Jest to oczywiste podejście, bo przecież czemu mam nagle płacić więcej za to samo. Banki bardzo często oferują darmowe konta lub z bardzo niskimi opłatami, a następnie, w możliwie jak najcichszy sposób podnoszą opłaty. Oczywiście trzymają się przy tym wszystkich przepisów.
  2. Brak konkretnych funkcji – Nie każdy bank rozwija się w tym samym tempie. Są banki ściśle nastawione na technologię, swojego czasu najbardziej postrzeganym w ten sposób bankiem był mBank. Oczywiście konkurencja zawsze stara się jak najszybciej przejąć sprawdzające się innowacje, jednak może się to przeciągać w czasie lub nie działać tak dobrze. Weźmy za przykład usługę Apple Pay. Kiedy wystartowała w Polsce, w swojej ofercie miały ją tylko nieliczne banki. Z czasem przybywała liczba instytucji finansowych oferujących to rozwiązanie jednak pomimo tego, że upłynął już ponad rok to jednak nie każdy posiadacz iPhona może z niej skorzystać.
  3. Niemiła obsługa – Niestety pomimo ciągłego podnoszenia standardów obsługi, wciąż można spotkać osoby, które, czy to w oddziale czy na infolinii natknęły się na osoby, które mówiąc delikatnie miały gorszy dzień. Banki w jeszcze większym stopniu niż sklepy postrzegane są poprzez pryzmat swoich pracowników, ponieważ klient musi darzyć osoby tam pracujące większym zaufaniem niż statystyczną Panią Krysię z warzywniaka. W głowie klienta rodzi się przeświadczenie, że to osobie z okienka czy infolinii powierza swoje pieniądze. Każda niemiła rozmowa czy brak zaangażowania może prowadzić do utraty zaufania, co dla takiej instytucji jest kluczowe.
  4. Mało atrakcyjna aplikacja czy strona internetowa – Dzisiaj, dla wielu ludzi bank istnieje przede wszystkim w internecie. To przez telefon czy komputer załatwiasz większość spraw związanych z przelewami, płatnościami czy nawet kredytami. Jeśli któryś bank posiada mało przejrzyste, ubogie narzędzie do prowadzenia rachunku online to zdecydowanie będzie tracił klientów. Po pierwsze taka aplikacja czy strona nie wzbudza zaufania, bo skoro nie jest świetnie dopracowana i przyciągająca wzrok to jak może dobrze chronić Twoje wrażliwe dane? Po drugie chcesz na pewno załatwić przelew czy płatność jak najszybciej, a do tego potrzebne jest intuicyjne i proste narzędzie.
  5. Odmowa kredytu – Najbardziej powszechne w opinii klientów jest to, że ich bank zaoferuje im najlepsze możliwe produkty takie jak kredyty, pożyczki czy karty kredytowe, oczywiście z gwarancją przyznawalności. Przecież to mój bank, korzystam z jego usług wiele lat, więc jak mógłbym nie dostać kredytu? Nic bardziej mylnego, Twój aktualny bank może mieć dużo niższą przyznawalność kredytową niż konkurencja. Zresztą masz już u nich konto więc czemu mieliby przekonywać Cię atrakcyjną ofertą produktów bankowych? Często dobrym rozwiązaniem, zanim zdecydujesz się na jakiś produkt w twoim banku, jest rozejrzeć się za ofertami konkurencji, bo w sporej ilości przypadków może okazać się, że ich oferta będzie dla Ciebie dużo lepsza.

Oczywiście powody największego niezadowolenia klientów zmieniają się z czasem. Ciągle na szczycie pozostają dodatkowe opłaty czy niemiła obsługa jednak znaczący wzrost zanotowało niezadowolenie klientów z powodu słabej technologii banku, czy jeśli chodzi o brak dostępnych funkcji, czy słabo dopracowane narzędzia internetowe.

Jak zmienić bank na inny?

Sposoby na zmianę banku na inny są dwa. Pierwszy z nich nie wymaga od Ciebie praktycznie większych nakładów siły czy czasu. Od 2010 roku każdy klient ma możliwość zlecenia swojemu nowemu bankowi, w którym otworzył konto przeniesienie swoich wszystkich aktywów ze starego banku. Dzieje się to dzięki systemowi OGNIVO, który jest narzędziem do komunikacji i wymiany informacji pomiędzy bankami i instytucjami finansowymi. Drugi sposób jest dużo bardziej czasochłonny, ponieważ wymaga od Ciebie składania poszczególnych pism i dyspozycji w starym banku. Jak działają oba sposoby?

Reklama baner bank Pekao
  1. Przeniesienie rachunków bankowych w systemie Ognivo – Ognivo umożliwia przeniesienie takich usług jak: przekazanie środków, zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku oraz przekazania informacji o dokonanej zmianie odpowiednim instytucjom takim jak urząd skarbowy czy ZUS. Jedyne co musisz zrobić to złożyć wniosek wraz z upoważnieniem w Twoim nowym banku o przeniesienie i ewentualne zamknięcie twojego starego rachunku bankowego. W wyborze konta mogą pomóc Ci moje szczegółowe rankingi kont.
  2. Przeniesienie rachunków bankowych ręcznie – Jest dużo bardziej uciążliwą opcją, ponieważ wymaga od Ciebie osobiście składania wniosków, również i czas może się znacząco wydłużyć. Jak zrobić to w najmniej uciążliwy sposób?
    • Otwórz konto w nowym, wybranym wcześniej banku,
    • Przenieś środki ze starego na nowe konto bankowe. Pamiętaj, by zostawić środki, które posłużą do opłacenia zobowiązań na starym koncie. Konto nie jest zamykane natychmiast, zazwyczaj trwa to około 30 dni i przez ten czas bank może naliczać jeszcze jakieś opłaty, jeśli konto nie było w pełni darmowe.
    • Przenieś wszystkie potrzebne informacje ze starego konta takie jak zlecenia przelewów, zapisane rachunki itp.
    • Zamknij konto w starym banku.

Jak zamknąć konto w banku, z którego rezygnuję?

W większości banków procedura jest podobna. Wymaga wypełnienia i dostarczenia kilku wniosków. By jednak ułatwić Ci formalności, przygotowałem poradnik krok po kroku jak zamknąć swój rachunek w jednym z najbardziej popularnych instytucji finansowych w naszym kraju. Linki do poradników poszczególnych banków znajdziesz poniżej: