Są dwie najważniejsze rzeczy, które decydują o tym czy twój nowy biznes upadnie czy osiągnie sukces. Te dwie rzeczy powinny być najwyżej w hierarchii twoich celów. Każda czynność, którą wykonujesz musi być nakierowana na ich osiągniecie. Nie popełniaj moich błędów i pozwól twojej nowej firmie odnieść sukces.

Rzecz #1

Dziś prawie każdy mały przedsiębiorca musi borykać się z ogromną konkurencją w swojej branży. Kluczowe jest aby wiedzieć jak być lepszym niż twoja konkurencja. Jeśli zgadzasz się z tym twierdzeniem lub nie, powinieneś zapytać „co to właściwie znaczy być lepszym” ?

„Bycie lepszym” polega na tym, że musisz oferować produkt, który da więcej korzyści potencjalnemu klientowi niż ten, który oferuje twoja konkurencja. „Lepszy” dla klienta oznacza tańszy produkt o tej samej jakości co konkurencji (w danej klasie produktów) lub doskonalszy produkt po tej samej cenie co konkurencji. To samo dotyczy usług. Proste ? Nie. Tylko prawdziwe rekiny biznesu potrafią stworzyć „lepszy produkt”.

Rzecz #2

Fochatek upada pomimo dobrego produktu

Fochatek zbankrutował pomimo dobrego produktu

Widziałem już wiele „lepszych” produktów, którzy stworzyli przedsiębiorcy lecz nie odniosły one sukcesu. Ostatnio myślałem, nad zakupem upadłego biznesu fochatek.pl. Przedsiębiorca – młoda dziewczyna z pasją stworzyła świetny produkt – nietypowe pluszowe misie, które były lepszym produktem, niż to co oferuje konkurencja pod względem jakości i designu. Brakowało jedynie trochę niższej ceny. Wydaje mi się, że koszty produkcji były trochę za wysokie – tutaj pasja nie wystarcza i nie ma czasu na naukę – potrzebny jest konkretny know-how ad-hoc.

Młoda przedsiębiorcza dziewczyna nie miała dostatecznego know-how z zakresu produkcji w skali manufaktury czy zlecania produkcji mało seryjnej. Błędem było jednak to, iż nie sięgnęła po pomoc do ludzi, którzy się na tym znają. Dobremu specjaliście trzeba zapłacić i to często nie mało. Uważam, że oszczędność na specjalistycznym doradztwie okazała się jednym z największym gwoździ do trumny tego biznesu. Taka pseudo oszczędność, którą 90% ludzi tłumaczy brakiem pieniędzy. Jednak nie to jest tą drugą najważniejszą rzeczą, która zadecydowała o upadku tego biznesu.

Reklamabaner darmowe akcje

Tą rzeczą jest metoda sprzedaży „lepszego produktu”. Ta metoda musi być niezawodna i powtarzalna. Wróćmy do fochatek.pl po to bym mógł wytłumaczyć co to znaczy „niezawodny i powtarzalny” sposób na generowanie sprzedaży. Fochatek.pl opierał swoją sprzedaż głównie na Facebook’u. Jeśli właścicielka fochatek.pl miałaby wiedzę, że w Polsce sprzedaż przez Facebooka to bardzo mało skuteczny sposób, pewnie swojej metody sprzedaży nie opierałaby na tym.

Polacy w odróżnieniu do Amerykanów są bardzo niechętni do dokonywania zakupów poprzez lub z bezpośrednio z platformy Facebook. Jednak to jeszcze nie to co decyduje, iż Facebook nie jest i nigdy nie będzie niezawodną i powtarzalną metodą na sprzedaż produktu. Właścicielka fochatka nie zdawała sobie sprawy, iż Facebook to narzędzie nad, którym zupełnie nie ma kontroli. Facebook przez ostatnie lata drastycznie (o blisko 80%-90% ) zmniejszył zasięg postów. Ten ruch właściciela Facebooka Marka Zuckerberga był do przewidzenia ponieważ Facebook zarabia na płatnych postach i reklamach – zmniejszając zasięg naturalny postów zmusił jego użytkowników do kupowania płatnych postów. Ruch ten przyniósł Facebookowi rekordowe zyski liczone w miliardach dolarów !

Zatem jeśli jeden post na Facebooku docierał do 10 000 fanów fochatka o tyle z dnia na dzień zasięg ten wynosił już tylko 2 000 fanów ! W Polsce co najmniej 50% zakupów online dokonuje się poprzez listę wyników Google. Jeśli twojej strony nie ma na wysokich pozycjach w Google nie odniesiesz sukcesu w sprzedaży detalicznej online. Fochatka nie było dlatego upadł. Fochatka nie dystrybuowała też żadna stacjonarna sieć sklepów. Oczywiście Google również jest narzędziem, nad którym nie masz kontroli ale jest bardziej przewidywalny w dłuższej perspektywie. Musisz jednak wiedzieć w jakim kierunku Google zamierza ulepszać swój algorytm SERP.

Noukaut.pl znokautowany przez Google

Noukaut.pl znokautowany przez Google

Zmiany w algorytmie Google z dnia na dzień kosztowały upadek nawet dużych firm takich jak Nokaut.pl (choć oficjalnie noukat.pl nie jest jeszcze bankrutem warto prześledzić ich sprawozdania finansowe od roku 2012). Właściciele Noukat.pl są jednak sami sobie winni: nie wchodząc w szczegóły stosowali „tricki” SEO, które było wiadomo, że Google prędzej czy później będzie neutralizował. Do tego mając całkiem spora firmę nie dywersyfikowali kanałów promocji i sprzedaży. Dlatego od czasu zmiany algorytmu Google w 2012 roku notują potężne straty finansowe.

Istnieje jednak jedna niezawodna i powtarzalna metoda na sprzedaż online. W tym roku stworzę ebook’a na temat tej metody. Będzie ona dostępna tylko dla subskrybentów Rekina Finansów.

Dwa drugorzędne powody upadku młodych firm, o których chciałbym jeszcze wspomnieć

Rzecz#3

Żeby osiągnąć sukces w swoim biznesie najlepiej jest zobaczyć od środka jak robią biznes najlepsi. Dzięki temu można zrozumieć czynniki sukcesu danej firmy, dowiedzieć się co jest priorytetem w działaniu i co przynosi największe korzyści firmie. Doświadczenie zawodowe poprzez pracę dla kogoś na początku kariery zawodowej jest nieocenione.

Tak też było ze mną. Pracowałem dla najlepszych za darmo, później za niegodne pieniądze na śmieciówce przez naprawdę długi czas. To była praca analityczna po kilkanaście godzin dziennie, czasami łącznie z weekendami w tempie niewyobrażalnym dla pracowników firm, dla których świadczyliśmy usługi finansowe. Przeżyłem ten okres w moim życiu i co ważne udało mi się zobaczyć od środka jak robią pieniądze największe firmy w Polsce. Doświadczenie zawodowe jest ważne w kontekście własnego biznesu jednakże nie jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Na pewno pozwala podejmować lepsze decyzje i uniknąć wielu błędów.

Rzecz#4

Tutaj spodziewam się twojej gorącej reakcji. Rzecz#4, która podcina skrzydła młodej firmie to składki ZUS i inne obciążenia podatkowe(długa to lista…). Od 1 kwietnia 2015 minimalna składka ZUS dla nowych przedsiębiorców bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego to 433 zł. Koszmar ! Na rozkręcanie własnej firmy od zera potrzeba co najmniej rok. Na same ZUSY potrzebujemy więc 5 200 zł. Istny koszmar ! Marzenia o własnej firmie często pryskają jak bańka mydlana. Jest jednak zupełnie legalny sposób dopuszczany przez ZUS aby obniżyć składki do 466 zł rocznie. 

Jestem ciekawy co twoim zdaniem przyczynia się do upadku 80% firm po 2 latach od ich założenia.