„Cashback” w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zwrot gotówki”. W bankowości „cashback” odnosi się do płatności bezgotówkowych.
Cashback ma dwa znaczenia:
- Wypłata własnej gotówki z konta przy okazji płatności bezgotówkowej
- Rabat w postaci zwrotu części zapłaconej bezgotówkowo kwoty za zakupy.
W Polsce „usługa cashback” oznacza najczęściej wypłatę gotówki z konta w innym miejscu niż bank czy bankomat. Usługa ta została wprowadzona w 2006 roku (NBP, 23.09.2021).
W tym artykule dowiesz się szczegółowo czym jest cashback oraz kto i kiedy może z niego korzystać.
Spis Treści
Czym jest cashback?
Cashback to usługa bankowa, która według słowników angielskich Cambridge oraz Oxford posiada dwa znaczenia.
Pierwszym i najczęściej stosowanym jest dokonanie wypłaty gotówki ze swojego konta bankowego przy użyciu karty płatniczej, podczas realizacji płatności np. za zakupy.
Drugie znaczenie (w Polsce błędnie określane jako moneyback) to zwrot części pieniędzy za dokonany zakup. Jest to swego rodzaju forma promocji/rabatów oferowanych przez banki w celu zwiększenia satysfakcji klientów.
Moneyback
Jak wspomniano powyżej, w Polsce rozpowszechniane jest błędne znaczenie określenia moneyback. Według definicji słownika Cambridge zwrot „moneyback” oznacza umowę między klientem a firmą, która umożliwia zwrot poniesionych kosztów w przypadku niezadowolenia z zakupionych produktów lub usług.
Jak skorzystać z cashback w praktyce?
Aby skorzystać z usługi wypłaty gotówki należy być użytkownikiem karty płatniczej banku, który bierze udział w programie cashback. Jeśli tak jest to należy wiedzieć, że można tego dokonać w miejscach oznaczonych logiem Visa Cashback lub MasterCard Cashback. Oznacza to jednocześnie, że z usługi mogą skorzystać użytkownicy kart Visa oraz MasterCard. Chęć wypłaty należy zgłosić kasjerowi przed dokonaniem płatności w miejscu wykonania usługi.
Istotną kwestią jest to, że nie ma znaczenia kwota dokonywanej płatności, a ograniczenie dotyczące wypłacanej kwoty to w przypadku karty Visa 300 zł, natomiast dla MasterCard jest to 500 zł.
Wygodną opcją jest w tym przypadku wypłata dowolnej ilości gotówki – nie musi to być pełna kwota tak jak w przypadku wypłaty z bankomatu. Co ważne, z usługi cashback można jednak skorzystać więcej niż jednorazowo w ciągu dnia. Jedyny limit dotyczący kwoty to ten, który samodzielnie ustanowiliśmy jako dzienny dla konkretnej karty płatniczej.
Sam proces dokonania wypłaty jest niezwykle prosty i nie różni się niczym od zwykłej płatności. Przy użyciu terminala wystarczy potwierdzić transakcję numerem PIN, a wypłaconą kwotę otrzymujemy wraz z potwierdzeniem skorzystania z usługi cashback.
Cashback jako rabat 1%
Natomiast aby skorzystać z opcji cashback jako zwrot 1% kwoty zapłaconej za zakupy, trzeba być użytkownikiem aplikacji Curve, która służy połączeniu wielu kart płatniczych w jedną.
Curve to karta multiwalutowa, która ma szereg zalet, a jedną z nich jest właśnie możliwość uzyskania zwrotu za zakupy w znanych sklepach, zarówno w Polsce jak i wielu krajach europejskich. Podczas rejestracji konta samodzielnie wybieramy z szerokiej listy sklepy, w których podczas zakupów otrzymamy przyjemny bonus w postaci zwrotu. Karta Curve oferuje również domyślny cashback czyli wypłatę gotówki z konta.
Sklepy oferujące usługę cashback
W programie usługi Cashback uczestniczy wiele miejsc takich jak sklepy ogólnospożywcze i markety, drogerie, salony prasowe, stacje benzynowe. Wypłaty gotówki można dokonać w punktach takich jak np. Żabka, Carrefour, Media Markt, Polo Market, Fresh Market, Dino, Dayli, stacja Bliska, stacja BP, wybrane stacje Orlen, sieć kiosków RUCH. Są to miejsca ogólnodostępne, z których korzystamy na co dzień, a to sprawia, że wypłata gotówki podczas robienia zakupów jest niezwykle wygodna.
W przypadku Curve zwrot 1% od zapłaconej kwoty można zyskać dokonując zakupu produktów i usług w miejscach takich jak Biedronka, Kaufland, Carrefour, Castorama, H&M, IKEA, Netflix, KFC, Starbucks, Booking.com. Pełna lista miejsc przedstawiona została na tej stronie.
Czy cashback jest bezpieczny?
Każda usługa typu cashback jest zabezpieczona w takim sam sposób jak każda transakcja kartą.
Podczas dokonywania wypłaty gotówki konieczne jest użycie numeru PIN swojej karty (tak jak podczas zwykłej płatności kartą). Jest to zabezpieczenie przed wypłatą gotówki przez niepowołane osoby.
W przypadku Curve każda transakcja wiąże się dodatkowo z otrzymaniem powiadomienia potwierdzającego użycie karty. Dzięki temu można łatwo monitorować czy wystąpiły niepożądane próby użycia karty, a w takim przypadku skorzystać z natychmiastowej możliwości zablokowania karty przy użyciu aplikacji. Dodatkowo dane karty Curve nigdy nie są udostępniane, a szyfrowanie wykorzystywane w branży finansowej dodatkowo zabezpiecza dane osobowe.
Wszystkie te praktyki sprawiają, że każda opcja usługi cashback jest całkowicie bezpieczna.
Ile kosztuje cashback?
Wypłata gotówki podczas dokonywania zakupów jest z reguły formą darmową. Większość banków nie pobiera prowizji od tej usługi. Są jednak takie, w których opłaty są niewielkie i oscylują w granicach 1-2 zł. W poniższej tabeli przedstawiono jak wygląda kwestia prowizji w najpopularniejszych bankach w Polsce. Zawsze warto jednak zapoznać się z tabelą prowizji i opłat dotyczącą konta w banku, którego jesteśmy użytkownikami, tak aby mieć jak najbardziej rzetelne informacje w danym momencie.
BANK | PROWIZJA |
Alior Bank | 0,00 zł |
BGŻ BNP Paribas | 0,00 zł |
City Handlowy | 0,00 zł |
Credit Agricole | 2,00 zł |
ING Bank Śląski | 0,00 zł |
mBank | 0,00 zł |
Millenium Bank | 0,00 zł |
Nest Bank | 0,00 zł |
Pekao SA | 2,00 zł (z kartą PeoPay Kids 0,00 zł) |
PKO Bank Polski | 1,00 zł (bezpłatnie dla posiadaczy kart do kont PKO Pogodne, PKO bez Granic, Aurum, Platinium II, PKO Junior) |
Santander Bank Polska | 4% od wypłaconej kwoty, nie mniej niż 10zł |
Limity wypłat cashback
Ustalone dla poszczególnych typów kart limity są w każdym banku jednakowe. Dla kart Visa jest to 300 zł, natomiast dla MasterCard 500zł. Warto zaznaczyć, że wartość ta dotyczy pojedynczej transakcji. W momencie gdy zaistnieje potrzeba wypłaty większej ilości gotówki, wystarczy dokonać kolejnej transakcji kartą, podczas której wypłata będzie znów możliwa. Warto również pamiętać o limicie dziennym wypłaty, który ustanowiliśmy samodzielnie dla danej karty płatniczej.
Korzyści i mankamenty cashback
Każda wersja cashback posiada zalety oraz pewne mankamenty. Jak można zauważyć poniżej, ilość korzyści płynących z korzystania z tych usług zdecydowanie przewyższa niedogodności.
Cashback jako wypłata gotówki
Zalety
- wygoda i dostępność – szybki i łatwy proces wypłaty gotówki w wielu ogólnodostępnych miejscach
- oszczędność czasu i pieniędzy- wypłaty można dokonać podczas np. zakupów, a dla klientów większości banków usługa ta nie jest dodatkowo obarczona prowizją
- gwarancja bezpieczeństwa- podczas wypłaty gotówki wymagane jest użycie kodu PIN w celu zabezpieczenia transakcji
- wypłata dowolnej kwoty- nie trzeba wypłacać pełnej kwoty tak jak w przypadku bankomatów
- brak dodatkowych wymagań i formalności- usługa ta jest prosta w realizacji, dostępna dla szerokiego grona klientów banków, bez konieczności dopełniania dodatkowych formalności
Wady
- niewielkie opłaty za wykonanie usługi w kilku bankach
- usługa zazwyczaj nie jest dostępna za granicą dla użytkowników kart wydanych w Polsce
- usługa zazwyczaj nie jest dostępna w Polsce dla użytkowników kart wydanych za granicą
- w przypadku niektórych banków dostępna jedynie dla użytkowników kart debetowych
Cashback jako zwrot 1%
Zalety
- długa lista miejsc współpracujących z programem zwrotu w ramach curve
- możliwość wyboru dowolnych sklepów/usług
- dodatkowe bonusy w postaci zwrotu w przypadku polecenia innym usługi
Wady
- limity czasowe, w których można uzyskać zwrot % wydanej kwoty
- wybór maksymalnie tylko trzech miejsc i brak możliwości późniejszej zmiany dla darmowej karty Curve
Cashback a reklamacje
Cashback jako usługa bankowa podlega reklamacjom, które można złożyć w momencie, gdy ta została wykonana nieprawidłowo. Jedną z takich sytuacji może być zmniejszenie salda konta podczas gdy gotówka fizycznie nie została wypłacona. Reklamację należy zgłosić we właściwym dla siebie banku, a ułatwieniem w tej sytuacji będzie posiadanie wydruku z terminala potwierdzającego „wykonanie” usługi w punkcie.
Warunki dokonywania reklamacji znajdują się w umowie podpisywanej z bankiem podczas zakładania konta, dlatego też warto się z tym dokumentem zapoznać.
Standardowymi formami reklamacji są:
- osobista wizyta w placówce banku i reklamacja w formie pisemnej
- forma ustna podczas np. rozmowy telefonicznej z konsultantem
- jeśli bank oferuje taką możliwość, to przesłanie reklamacji w formie elektronicznej
Cashback w formie wypłaty gotówki to usługa, której potencjał na przyszłość jest duży. Choć wciąż jest to temat, z którym większość użytkowników kont bankowych nie jest zaznajomiona, to fakt, iż szukamy bardziej przyjaznych dla czasu i portfela form wypłaty jest znaczącym argumentem za popularyzacją tej usługi.